Skip to main content

Voor elke klant in onze portefeuille zijn we wel actief bezig met het topic reviews. We verzamelen uiteraard reviews via Google of Kiyoh, maar het gaat nog veel verder dan dat. Appjes, mailtjes of tags in stories: alles waarbij het bedrijf of de persoon vermeld wordt in positieve zin, verwerken we in de content op de website, in de nieuwsbrieven en op de socials. Ook maken we tegenwoordig veel gebruik van video reviews. Hierbij vragen we klanten om iets te vertellen over hun ervaring, en dat op video. (Nog effectiever dus!)

Wil jij weten hoe je meer reviews kunt verzamelen? Boek dan hier een gratis marketingscan en we kijken welke kansen jij laat liggen!

Je kunt nog zo’n mooie website hebben, de meest overtuigende teksten schrijven en  de prachtigste beelden gebruiken. Maar als niemand anders zegt dat jij goed bent in wat je doet, dan blijft het toch een beetje: “Wij, van wc-eend”.

Mensen kopen van mensen, niet van bedrijven.

Als jij een kapper, loodgieter of een coach zoekt, ga je dan blind iemand boeken? Nee. Je googelt het bedrijf, checkt reviews en je zoekt bewijs. En dat doen jouw klanten ook. 

Of ze nou op je website komen, je Instagram bekijken of je naam doorkrijgen van een vriendin: ze willen weten of je hun geld wel waard bent.

Dat betekent: actief reviews verzamelen! Hopsakee, aan de slag.

Maar hoe werkt dat dan? Maak het jezelf niet te moeilijk en begin hier👇

Google Reviews
Supersterk, want ze tellen mee voor je vindbaarheid. (én het is het eerste wat mensen zien als ze je naam Googelen). Je bedrijfsprofiel wordt hoger weergegven met meer reviews. Via jouw Google profiel kun je klikken op “Review vragen” en je krijgt een directe link voor het plaatsen van reviews. 

reviews verzamelen tips

Daarnaast kun je ook gebruikmaken van:

  • Whatsapp /email
    Alle berichtjes, mailtjes die je krijgt waarin staat dat mensen blij zijn met je dienst of product, kun je verwerken in de content. Bijvoorbeeld in je stories op Instagram, in een bericht op LinkedIn of je strooit ermee op je website. Stuur ook altijd na een aankoop of een uitgevoerde dienst een e-mail met een link naar je review pagina. Geef aan dat hun mening belangrijk is en dat het hen slechts een paar minuten kost.
  • Social media
    Als je getagd wordt door een tevreden klant, deel dit dan door in je eigen stories en verzamel al deze tags op een hoogtepunt op je profiel.
  • LinkedIn aanbevelingen
    Ideaal als je in de zakelijke dienstverlening zit. Vraag na afloop van een samenwerking of iemand iets voor/over jouw product of dienst wilt schrijven.
  • Review platforms: Klanten vertellen / Kiyoh
    Dit is ideaal voor webshops, want het is hiermee ook mogelijk om reviews op productniveau te verzamelen. Alles om de consument de zekerheid te geven dat het product doet wat ze nodig hebben. Ook kun je gebruikmaken van platformen zoals Google Mijn Bedrijf, Trustpilot of andere relevante platformen voor jouw branche. 
  • Je eigen website
    Zorg dat je reviews of testimonials op je site zet. Bij voorkeur met naam, foto en eventueel een logo. Zo maak het je geloofwaardig en dat creëert vertrouwen. Plaats ook een duidelijke link of knop naar je review pagina op je website, bijvoorbeeld op de bedankpagina of in de footer.

Ze komen niet vanzelf! 

Precies lieve mensen, je gaat om reviews VRAGEN. En ja, dat is superspannend. Vooral de eerste keer. Maar uiteindelijk zit daar de grootste groei: buiten je comfortzone. Dus, wat ga je doen? Kopieer dit bericht en stuur het door naar je (huidige) klanten:

“Hi [naam], ik kijk met veel plezier terug op onze samenwerking. Zou je het leuk vinden om een korte review achter te laten? Hier is de link: [link]. Het zou mij enorm helpen!”

Wedden dat er een reactie komt? ✅
DUS; aan de slag. Je kunt dit vandaag nog doen. 

Reviews verzamelen zou ook nog zo kunnen:


Bonnen/Facturen: Voeg een link of QR-code toe aan je bonnen, facturen of andere fysieke documenten.
In de winkel: Maak gebruik van bordjes of posters met een QR-code die direct naar je reviewpagina leidt.

Als je dit nu nog leest, dan zie je ook de waarde ervan in toch? Pak even die 10 minuten, scroll door je klantenlijst en vraag om 2 of 3 eerlijke reviews. Het is gratis, het werkt, en het maakt meteen verschil.

Want een klant die overweegt om met jou te werken, heeft maar één vraag: “Werkt het?” En het liefst hoort diegene het van iemand anders dan van jou. 

👉 Wil je weten hoe je die reviews slim inzet op je website, socials of e-mails? Plan dan hier vrijblijvend een gratis marketingscan in! 

Leave a Reply